Zdravie po štyridsiatke

zdravie

Okolo štyridsiateho roku dochádza v ľudskom tele k mnohým zmenám. S pribúdajúcimi rokmi sa mení hladina hormónov a jej následkom je

S pribúdajúcimi rokmi sa mení hladina hormónov a jej následkom je klimaktérium.

Režimové opatrenia, zmena životného štýlu, nutričná terapia, pohyb, bylinky a pravidelné lekárske prehliadky sú receptom na úspešné a zdravé prekročenie 40. roku.

zdravie

Čo nás ohrozuje po štyridsiatke?

V strednom veku začína inak fungovať látková premena – metabolizmus– telo spaľuje kalórie oveľa pomalšie, ukladá si tuky z prijímanej potravy a my sa omnoho horšie zbavujeme nadbytočných kíl. Zvyšuje sa riziko vzniku vysokého krvného tlaku, zvýšenej hladiny cholesterolu v krvi a tiež kardiovaskulárnych ochorení a chorôb pohybového aparátu. K zmenám dochádza aj v psychike, predovšetkým v súvislosti s menopauzou, u mužov sa tomuto obdobiu hovorí andropauza. Dostavuje sa podráždenosť, úzkosti a nespavosť.

Prechod prežívajú ženy aj muži

Problémy, ktoré sprevádzajú nižšiu hormonálnu hladinu, sú spojené smenopauzou. Ide o návaly tepla, bolesti hlavy, pocity malátnosti a únavy, zmeny nálad, nespavosť, stratu sexuálneho apetítu. S obdobím prechodu a hormonálnymi zmenami sa spája riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Aj mužský prechod má so ženským klimaktériom veľa spoločného. Patria sem napríklad psychické problémy – podráždenosť, úzkostné a depresívne nálady alebo problémy v sexuálnej oblasti – znížená chuť na sex, znížená vzrušivosť, problém s dosiahnutím alebo udržaním erekcie. Často sa pridávajú aj problémy ako ateroskleróza, rednutie kostí alebo problémy spojené s prostatou.

Zdravotné riziká spojené nielen s prechodom

Po štyridsiatom roku dochádza aj k riziku výskytu vysokého krvného tlaku a tiež k zmene procesu ukladania tuku, čím sa zvyšuje riziko obezity a tým pádom aj riziko srdcových a cievnych ochorení. Ženy sú v priebehu života pred týmito ochoreniami chránené estrogénom, čo je dôvod nižšieho výskytu týchto ochorení u žien ako u mužov rovnakého veku. Tento ochranný účinok sa však okolo 60 veku stráca a riziko týchto chorôb u žien a u mužov sa vyrovnáva. Podľa prieskumu sú cievy Slovákov, na rozdiel od iných národov, napr. Japoncov alebo obyvateľov Stredomoria, vo veľmi zlom stave. Príčinou je ukladanie cholesterolu do ciev, ktoré sa stávajú nepoddajnými a zúženými.

Nebezpečný nepriateľ – cholesterol

Cholesterol sám o sebe nie je nebezpečný. To však platí len do chvíle, kedy je jeho hladina v krvi v norme. V momente, kedy telo nezvláda regulovať jeho hladinu a my ho navyše nadmerne zásobujeme cholesterolom z potravín, vzniká problém. Cholesterol sa totiž ľahko prichytáva na steny ciev a vytvára súčasť sklerotických plátov, na povrch ktorých sa potom nabaľujú krvné zrazeniny. Následne dochádza k zúženiu a niekedy aj k úplnej nepriechodnosti ciev, čím sa obmedzuje dodávka krvi do srdca. Následkom sú srdcovo-cievne ochorenia. Za zvýšenou hladinou tzv. zlého a celkového cholesterolu stojí predovšetkým náš životný štýl – stres, fajčenie, sedavé zamestnanie, nezdravé stravovanie, nulová pohybová aktivita.

Vysoký krvný tlak – tichý nepriateľ

Rovnako, ako zvýšená hladina cholesterolu, ani vysoký krvný tlak nebolí. Často sa ani nijako neprejavuje a tak sa častokrát na jeho vysoké hodnoty príde až neskoro. Pritom ide o jednu z najnebezpečnejších zdravotných komplikácií, ktoré nás môžu ohroziť. Hypertenzia totiž zaťažuje srdce a tepny a môže poškodiť jemné tkanivo napríklad v oku alebo obličkách. Čím vyšší je tlak, tým väčšie je riziko vzniku závažných komplikácií, ako napríklad srdcového infarktu. K rizikovým faktorom vysokého krvného tlaku patrí stres, nadmerná konzumácia alkoholu, strava bohatá na soľ a obezita.

Nutričná terapia

Tá by ma byť hlavným pilierom prevencie po celý život, ale najmä práve v štyridsiatke – je najvyšší čas na zmenu jedálnička. Hlavnú úlohu by mala, samozrejme, hrať zelenina a ovocie, ale tiež mliečne výrobky a ryby, ktoré sú bohaté na zdravé tuky. Naopak tučné jedlá a živočíšne tuky by ste mali zo svojej stravy úplne vylúčiť – zvyšujú totiž cholesterol. Okrem nich zvyšujú tlak aj kofeín, cukor, alkohol, cigarety, nadbytok soli a korenené jedlá. Viac vhodnými sú potraviny s vysokým obsahom vlákniny, pretože významne pomáhajú znižovať hladinu cholesterolu ako celozrnné pečivo, nelúpaná ryža, cereálie a strukoviny.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *