Namiesto liekov

lieky

Prichádza zima a v tento jesenný čas mnoho ľudí podľahne chorobám, či už ide obyčajnú nádchu, nachladenie alebo v horšom prípade – chrípku.

Prichádza zima a v tento jesenný čas mnoho ľudí podľahne chorobám, či už ide obyčajnú nádchu, nachladenie alebo v horšom prípade – chrípku.

Prichádza zima a v tento jesenný čas mnoho ľudí podľahne chorobám, či už ide obyčajnú nádchu, nachladenie alebo v horšom prípade – chrípku. Radi by sme tomu predišli, ale dnes je v móde skôr hltať množstvo umelých vitamínov a liečivých preparátov, ako využívať prírodné medicíny.

Vezmime si napríklad upchatý nos. V tomto období, keď je vonku často vlhko a sychravo, sa radi skryjeme k horúcemu radiátoru. Ale po chvíli pocítite, že vám je horko, tak zapnete klimatizáciu alebo otvoríte dokorán okná a prudko vstúpi studený vzduch. Na druhý deň to môže mať za následok upchatý nos a boľavé hrdlo. Ako prvé zrejme vyhľadáte nosné kvapky a nejaký sprej do hrdla či sirup. Mnohí z nás zrejme už vopred po skončení leta hltajú rôzne zaručené preparáty proti nachladnutiu. My vám ponúkame trochu iné riešenie.

lieky

Hladní ľudia chorľavejú častejšie

Ako najlepšia prevencia slúži posilňovanie imunitného systému. A jeden z dobrých spôsobov je strava. Kým ťažké jedlá, plné živočíšnych tukov, kofeín a alkohol obranyschopnosť organizmu oslabujú, ovocie a zelenina ho posilňujú. Veľmi dôležité je stravovať sa pravidelne a jesť menšie dávky. Veľmi nevhodné je týrať sa hladom. Hladný človek je vystresovaný a ochorie skôr a pokojný nasýtený človek. Dbať treba na dobré raňajky. Podľa výskumov ľudia, ktorí neraňajkujú, majú častejšie nádchu či chrípku. Nemáme teraz na mysli bohaté anglické raňajky s vajcami a slaninkou, stačí mlieko, müsli, tmavé pečivo s plátkom syra či kvalitnej šunky.

jedlo

Cereálie okrem pridaných vitamínov obsahujú vlákninu, ktorá podporuje funkciu tráviaceho systému a pôsobí preventívne proti rakovine hrubého čreva. Mlieko, ktorým sa cereálie zalievajú, dodá nášmu telu vápnik, dôležitý pre stavbu kostí.

Veľmi dôležité je spomínané ovocie a zelenina, pretože obsahujú cenné vitamíny, ktoré nám najviac pomáhajú v boji proti nachladnutiu, chrípke či nádche. Najmä vitamín A, C a minerálne látky ako zinok a selén.Vitamín C nájdete v citrusových plodoch, listovej zelenine , brokolici, kapuste, paprike, pažítke, šípkach, jahodách, malinách, kiwi, rajčinách, chrene a čerstvých jablkách. Vitamín A je zasa vo vnútornostiach, v masle, vaječnom bielku, tučných syroch, mrkve, mangu a v marhuliach. Selén je v orechoch, v pšeničných klíčkoch, cibuli, strukovinách, plodoch mora, vajciach a v celozrnných výrobkoch, no a zinok získate z pšeničných klíčkov, šošovice, hrášku, dyňových semiačkach, cibuli, otrubách, mäse, mlieku, zeleri, ovsených vločkách a syroch.

citron

Citróny posilňujú obranyschopnosť organizmu, pomáhajú ako prevencia pred niektorými bunkovými zmenami vedúcimi napríklad aj k rakovine.

Úplne bezkonkurenčné sú recepty starých mám, ktoré mali na nádchu a chrípku jednoduché riešenie: cesnak, cibuľu, chren a kyslú kapustu. Tieto potraviny treba jesť aj preventívne, nie iba keď už ste chorí. No a ak už predsa len ochoriete, namiesto ládovania sa liekmi hneď pri prvom kýchnutí okrem týchto spomínaných potravín od starých mám siahnite ešte po mede. Med má výrazné antibakteriálne účinky. Najjednoduchší recept na boľavé hrdlo je prevaľovať v ústach lyžicu medu. Pomáha aj odvar z kamiliek a dubovej kôry, proti zachrípnutiu je tu mlieko s troškou medu.

med

Med má skutočne dlhú a významnú históriu v tradičnej medicíne.

Pri horúčke a kašli zasa siahnite po teplom čaji z malinových alebo jahodových listov. Dobrý je aj lipový čaj či tradičný cibuľový čaj s karamelom. Pripravíte ho tak, že do hrnca dáte variť jednu neošúpanú veľkú cibuľu a uvaríte ju domäkka. Potom si spravíte karamel – rozpustíte cukor a po rozpustení ho odstavíte. Keď karamel stvrdne, nalejte naň cibuľový odvar a čaj je hotový. Suchý kašeľ tlmí cibuľová alebo reďkovková šťava s cukrom.

Proti nádche lekári odporúčajú aj preplachovanie nosa teplou vodou. Nie je to príjemné a treba si to nacvičiť, aby ste vtiahli nosom teplú vodu do nosných dierok a vypustiť ju bez toho, aby ste začali kašľať, ale úľava stojí za to.

No a nakoniec dbajte na to, aby ste zvlhčovali vzduch, ak je suchý. Suchý vzduch dráždi sliznice a nutká ku kašlaniu. Nemusíte zháňať zvlhčovače vzduchu, postačia aj mokré uteráky na radiátoroch. A dodržiavajte pitný režim, aby ste nemali vysušené sliznice aj z nedostatku tekutín, pretože sú potom náchylnejšie na infekcie.

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *