Kofeín: áno či nie?

kava

Ako to je? Škodí či nie a aké množstvo je bezpečné pre človeka?

Ako to je? Škodí či nie a aké množstvo je bezpečné pre človeka?

Pre väčšinu z nás patrí káva k neodmysliteľnej súčasti každodenného života. Niekto si vystačí s rannou kávou, niekto ju pije zasa až popoludní a niekto ju popíja priebežne po celý deň. No a so železnou pravidelnosťou sa hovorí o káve že je raz škodlivá, inokedy nie je škodlivá, niekedy je dokonca užitočná. Ako to je? Škodí či nie a aké množstvo je bezpečné pre človeka?

Kofeínu sa už venovalo toľko pozornosti a výskumu, že skutočne už možno bezpečne povedať, že kofeín patrí medzi absolútne bezpečné a tiež najdôkladnejšie skúmané potravinové zložky vo svete. O jeho účinkoch na ľudský organizmus napriek tomu koluje množstvo omylov. Vyskytuje sa v rôznych potravinách, napríklad v čajových lístkoch, kávových bôboch a kakaových bôboch. Kofeín sa dá vyrobiť aj umelo.

kava

Je dokázané, že pitie kofeínových nápojov zvyšuje duševnú sviežosť.

Priemerná konzumácia kofeínu u dospelých osôb, teda priemerne 2-3 šálky kávy alebo 5-6 plechoviek perlivých kolových nápojov nie je spojená so žiadnymi negatívnymi účinkami na zdravie, teda čo sa týka kofeínu, pretože perlivé kofeínové nápoje obsahujú veľa cukru, čo určite prospešné nie je. Ale obsah kofeínu je v poriadku. Mnohé zdravotnícke orgány považujú kávu za bezpečnú a vhodnú prísadu do nealkoholických nápojov a denné množstvo 400 mg podľa nich nepredstavuje žiadne nebezpečenstvo pre organizmus. Samozrejme, nepodáva sa deťom a neodporúča sa ani tehotným a dojčiacim ženám.

Kofeín sa dobre vstrebáva z tráviaceho traktu a jeho účinok sa prejaví už po 15 minútach. Najväčšia časť kofeínu a jeho metabolitov sa vylúči z tela po 6 hodinách, úplne po 24 hodinách. Je dokázané, že pitie kofeínových nápojov zvyšuje duševnú sviežosť, poznávacie schopnosti, bdelosť a fyzickú výdrž, pričom má vplyv aj na redukciu rizika vzniku cukrovky 2. typu, redukciu rakoviny hrubého čreva, Parkinsonovej choroby a kardiovaskulárnych ochorení. Určite ste už počuli o tom, že, káva patrí medzi močopudné tekutiny, preto ju treba nahrádzať dostatočným množstvom tekutín. Aj preto je už v dobrých reštauráciach zvykom priniesť ku káve automaticky pohár vody či minerálky. Ale posledné štúdie preukázali, že nápoje obsahujúce kofeín u zdravých jedincov nezvyšujú 24-hodinový objem moču v porovnaní s inými nápojmi a že kofeínové nápoje prispievajú k celkovému dennému príjmu vody pre telo v množstve podobnom pri nápojoch bez kofeínu. Avšak perlivé nápoje s obsahom kofeínu nemajú taký obsah tejto látky ako prekvapkávaná káva, preto radšej po jej vypití pohár vody prijmite, pretože na druhej strane sa ukázalo, že kto kofeín neprijíma pravidelne, predsa dochádza k miernemu diuretickému efektu, ktorý však nie je taký veľký, ako sa pôvodne uvádzalo. A pokiaľ dodržiavate pitný režim ako treba, teda prijmete denne 2-2,5 l tekutín, vypitá káva bude mať ako diuretikum zanedbateľný účinok. Nemusíte preto vypiť o 0,5 litra vody viac, aby ste nebodaj neuschli.

Obsah kofeínu v niektorých nápojoch a potravinách:

• mliečna čokoláda, 30g, 1-6 mg (hodnoty môžu kolísať podľa značky)
• kakaový nápoj, 250 ml, 3-32 mg
• horká čokoláda, 30 mg, 5-35 mg
• ľadový čaj, 250 mg, 12-15 mg
• kokakola, 250 ml, 24 mg
• čaj, uvarený, 250 ml, 0-90 mg, (obvykle 40mg)
• energetický nápoj, 250 ml, 0-80 mg,(hodnoty môžu kolísať podľa značky)
• káva, prekvapkávaná, 250 ml, 65-120 mg, (obvykle 100 mg)

Keďže káva už roky patrí v podstate k naším tradíciam, ponúkame ju doma návšteve, pijeme ju aj sami v chvíľke pohody a v práci, dúfam , že sa vám tieto riadky čítali príjemne.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *